"Veckans Hardebergare"

Idag fortsätter vi temat "veckans hardebergare" som är till för att lära känna en profil i klubben. Tanken är att ni ska få veta saker ni inte visste innan om den här personen och det blir verkligen definitionen av dagens hardebergare. Han har en grön uppväxt i Uppåkra IF och har aldrig tidigare lämnat den klubben. Han har glömt saker som hänt honom som aldrig kommer hända vissa under en hel livsstid. Han är en genuin och underbar människa som alltid gör sitt bästa och som aldrig säger något negativt, han är en briljant back men framförallt är han den mest optimala festgåbben det finns på detta runda klot.. Jag ger er Henrik "can´t handle tömmar´n" Ekström!

 

1.     För dem som inte spelar i HBK, vem är du?

Revisor. Två år jorden runt. Plockat avokado på kibbutz i Israel och vallat får i Australien. VSOP eller XO. Alltid Whopper Cheese. Bengaliska bensaxar. Nördigt djurvänlig. Curt Cobain. Familjär och långa förhållanden. Paul Scholes. The Dirt. Chilli och White Guide. En gång vän alltid vän.

2.     På ett år nådde du legendstatus i klubben, hur gick det till?

Ni ska vara jäkligt glada att jag är 33 och inte 17, då hade ni spelat med 10 man! Tror Benny la upp den, klart jag ville smasha den! Förstod era spelregler i Danmark -09, då var det klart!

 

3.     Hur är det att spela mittback med Tobias ”Jönskorv” Jönsson?

Om jag ska vara helt ärligt så är Tobbe en av de allra bästa backarna som jag spelat med och jag tycker att han var förra årets back i vår femma. Han har en enorm placerings- och brytningssäkerhet och sticker gärna ut en tå (i storlek 47 eller 48 om jag inte minns fel!). Han kan gå hur långt som helst!

 

4.     Du hade en bra säsong 2010. Vad tyckte du om HBK:s säsong och vad tyckte du om din egen insats?

Förra årets säsong var verkligen en riktig laginsats från start till mål. Jag tror att alla trodde att vi var uträknade en bra bit in på höstsäsongen, men som jag sagt så många gånger innan så finns det verkligen inte på kartan att ge upp som Hardebergare. På det stora hela så tycker jag att vi visade att vi vill spela rolig fotboll och egentligen spelar allra bäst mot de bättre lagen, se bara på våra DM matcher mot Pelister och IFK Trelleborg! Vår breda trupp gör också enormt mycket och vi har väldigt sällan en dålig träning. Jag är nöjd med min första säsong även om det känns som att det finns mer att ta av. Är riktigt jäkla roligt att spela i backlinjen med så bra spelare som vi har, bara för att nämna några så är varken Martin, Petter eller Rambo roliga att försöka ta sig förbi!

 

5.     Hur har det varit att komma till en ny klubb efter att ha varit i Uppåkra IF i nästan hela ditt liv?

Som i det närmsta patetiskt trogen nostalgiker som jag är så är jag faktiskt själv förvånad hur snabbt och självklart jag trivdes. Efter Bennys tjat och en rejäl spark i baken hemifrån tillsammans med  öppna armar från er Hardebergare har jag mycket er att tacka (snyftigt va ;).

 

6.     Vad är så speciellt med föreningen Hardeberga BK?

Känns verkligen som att det är en förening där alla ställer upp till 100%. Med små medel så når Hardeberga så otroligt långt. Det finns alltid ett leende på läpparna hos alla eller en ”tömmare” runt hörnet J. Det är inte så mycket krusseduller, alla vet vad som gäller.

 

7.     Du har varit med om en del i ditt liv Henke, vad är det sjukaste du varit med om?

Ja, det finns mycket att välja bland… Magsjukan i Asien blir det nog bokstavligt talat som gav mig följande insikter:

1 Drick aldrig en ljummen White Russian kring halv två snåret på natten på stranden i Thailand.

2 Trist att åka på ett skumpigt lastbilsflak under bar himmel i 26 timmar genom Kambodja, i 41 graders feber, utan solhatt, och med kraftiga diarréer! Aldrig har ett hål i marken känts så tillräckligt.

3 Min bistra min när jag stapplar ut från mitt rum i Kambodja för att leta vatten och dörren går i baklås, hade jag gärna velat se. Damen som satt bredvid och tvättade sina kläder fick se något som måste fått henne att vakna på natten i mardrömmar.

Tacka fan ändå för det, med tanke på hur jag såg ut innan med 16 groteska kilos övervikt..

 

8.     Stämmer det att du aldrig har varit i så bra form som du är i HBK och att du trivs bättre än någonsin med din nya röda familj?

Yes! Utan tvekan. Kan dock ha funnits några år kring 17-20 års åldern då tacklingarna var lite mer klockrena, men på det stora hela så känner jag mig i uppåtstigande form.

 

9.     Försäsongen har varit tuff hittills, hur känner du inför fortsättningen av den och vad tror du om HBK:s seriespel i år?

Jag är impad, stolt och tror på våra styrkor där alla bidrar hela matchen varje match som får oss att vinna nu även mot division 4 lag. Jag tycker att vi tom har en än starkare och bredare trupp i år. Vi kommer att kriga om varje poäng och nyckeln för vår del är att lita på vårt spel.

 

10.  Vem/vilka blir nyckelspelare för HBK i år?

Svårt att peka ut någon enskild för jag tycker verkligen att det finns så enormt många duktiga spelare i HBK. En Kehler som täpper till, Martin som rensar, Bäckis som sliter på mitten och Forsbrant som hänger in den kommer klart att betyda enormt mycket för laget och var vi hamnar i tabellen.

 

11.  På vilken plats i tabellen slutar vi 2011?

Helt säker på att vi slutar topp 5!

 

12.  Vad kommer du, Henrik Ekström, bidra mest med i år?

Känns som att rutinen kommer att vara än viktigare i år och viljan att aldrig någonsin förlora.

 

13.  Är det sant att du festade i Köpenhamn natten innan du skulle på dop och att när du vaknade i samma stad hade du 23 missade samtal – dopet hade redan börjat?!

Inte helt rätt men nästan. Var i en stuga med ett gäng kompisar och det blev lite väl roligt. Någon gömde min telefon i skogen (nästan helt säker på att det stämmer) och när jag vaknade så hade jag 28 missade samtal varav det sista löd: ”Nä, nu är det för sent, nu går vi in i kyrkan..klick”. Undrar om min bror riktigt kan förlåta mig för det. Jäkla tur att festandet ligger i blodet så att han kanske innerst inne har lite förståelse.

14.  Vi har ju en del spelare som går i giftastankar och stora mjuka morgonTOFFLOR, ska du också gifta dig och skaffa barn snart?

Det är så klart min önskan. Vår ambition är i så fall att det inte ska påverka fotbollen så mycket. Tur man har en tjej som spelat division 2 i innebandy och idag hopp tävlar inom ridsporten. Så kom igen singlar, skaffa en som fattar.

 

15.  Hur länge får vi njuta av din underbara personlighet i HBK?

Så länge ni orkar och står ut!

 

16.  Beskriv Benny Guldfot med tre ord!

Sammanhållning, Gammeldansk (citrus – jäkligt viktigt!) och engagerad.

 

17.  Beskriv en typisk hardebergafest med tre ord!

”Tömmare”, dans på bordet, obligatorisk utgång.

Tackar Henrik ödmjukast för hans varma och lite chockerande svar och önskar honom lycka till som hardebergare ännu ett år. Du kommer att tillföra mycket, både på och utanför planen. Vi i HBK är glada att du valde rätt klubb och kan med glädje säga att vi tycker att du är en underbar människa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0