Veckans Gamla Hardebergare

En spelare har gjort comeback i HBK men dock bara i bloggen. Han har varit Hardeberga trogen i många år, är oerhört ödmjuk och kallas i folkmun för kungen av B-laget. Idag sitter han på höga stolen inne i Lund och förväntas göra stordåd men en av Världens minsta klubbar. Mina vänner, här får ni Andreas "andy" Brodin..



1. Vem är Andreas Sanny Michelle Brodin?
Haha ni var tvungna att ta med mitt fullständiga namn. Jag är 28 år, jobbar som enhetschef på transportservice, bor i Lund och jag har en flickvän som heter Marielle som bor i Jönköping. Spelar för tillfället fotboll i den anrika fotbollsföreningen Lokomotiv Lund.

2. Hur många sejourer har du haft i HBK och när var dessa?
Jag tillhörde HBK i ca 16 år men hade flera avbrott under den tiden, vågar inte svara på hur många seriösa comebacker jag gjort för det är för många. Men har under stor del av de 16 åren varit tillgänglig för HBKs underbara B-Lag.

3. Kan du, som utomstående, sätta fingret på hur det är att spela i HBK?
Det är helt enkelt bara för jävla roligt att spela för HBK, den sammanhållningen som man hade i HBK är nästan omöjlig att finna på annat håll.

4. I slutet av din HBK-karriär kallades du kungen av B-laget, utveckla!
Haha vet faktiskt inte varför, men det måste ha och göra med antalet matcher som jag spelade, under en 3 års tid hade jag 1 träning men var med på samtliga matcher, det var lite speciellt i slutet när man inte hade en aning om vad alla ungtuppar hette och de undrade nog vem fan jag var, tror de tyckte det var konstigt att en kille som luktade sprit och var allmänt sliten fick starta matcherna, men jag bevisade varje match att jag förtjänade min startplats;) Tackar Göran Simonson för förtroendet och måste ge honom en stor eloge för sitt arbete med B-Laget.



5. Ryktet går att du, vid utgång, packade träningsväskan och tog med samt hängde in den på utestället. Kan du förklara denna aktion på ett snyggt sätt?
Haha vi hade ju bortamatch med B-laget dagen efter så då tyckte jag att det var onödigt att gå hela vägen hem för att hämta min väska på morgonen när Linus som körde lika väl kunde hämta mig där jag nu än skulle vakna upp.

6. Du är ny ordförande i Lokomotiv Lund, hur känns det?
Det känns bra, kul att man fått det förtroendet från klubben. Jag har ju en haft en extremt bra förebild i Knut och lyckas jag åstadkomma en tusendel av det han gjort för HBK så blir jag nöjd.

7. Vad blir dina första sysslor och vad läggs det prioritet på?
Prioritet ett blir att få klubben fri från gamla skulder. Så det blir mycket jobb med att försöka fixa sponsorer, sen jobbar vi hårt med att försöka få nytt matchställ och få en snygg hemsida så vi får en lite ”proffsigare” image och hoppas på så sätt kunna locka fler spelare nästa år så vi kan starta upp ett B-Lag.

8. Hur lyckas Loko i serien 2011?
Jag hoppas och tror att vi lyckas hålla oss kvar, helst undvika kval. Motståndarna har jag ingen aning om men Malmöserien brukar vara ganska tuff. Sen har jag aldrig lagt ner så mycket energi på att försöka analysera motståndarna, kvaliteten brukar variera ganska mycket på lagen från dag till dag i de här serierna.

9. Vad är det sjukaste som hände dig under din tid i HBK?
Det sjukaste måste nog ändå vara när vi sparkade vår tränare, har för mig att det var ”Poppe”, efter ca 9 vinster och endast 1 förlust.

10. Vad jag förstår pendlar du till din tjej i Jönköping, hinner du med att driva Loko trots det?
Det blir nog inga problem, eftersom hon bor i Jönköping så har jag ju hur mycket tid som helst på vardagarna, det är inte alla som har flickvän som får så mycket tid till fotbollen utan en massa gnäll.



11. Avslutar du karriären tillsammans med oss i rödblå mundering?
Självklart, på ett eller annat sätt kommer jag dra på mig de underbara färgerna igen. Vem vet, Göran kanske ringer snart igen.

12. Hur tror du att det går för oss 2011?
Jag är helt övertygad om att ni kommer på den övre halvan, tippar faktiskt på kval uppåt, tycker ni har en spännande trupp med bra blandning av unga och lite äldre lirare. Håller tummarna för er.

13. Vad är ditt bästa HBKminne?
Har så många men en sak som sitter kvar lite extra är när vi var sistaårsjuniorer, då avgjorde jag mot MFF i skånecupen med en halv minut kvar att spela, med ett underbart "tåfislobbmål" från halvplan som betydde 4-3-seger. Sen förlorade vi mot ett riktigt ängagängs andralag och åkte ut på grund av det men det är en annan sak.

14. Vad är ditt sämsta HBKminne?
Har 2 stycken.

  • Det ena var när vi började spela 11-mannafotboll och gick ifrån den underbara spelformen 7-manna. Det var inte alls kul att gå från att vara en riktigt giftig anfallare (kanske för att jag inte lämnade motståndarens straffområde i onödan) till att bli en slö högerback under mina första år på den stora planen.

  • Det andra var en hedersam 6-0-förlust i seriepremiären mot Turk Anadulo, jag och några andra var sjukt bakfulla så hela matchen var en plåga, sen efter matchen fick vi oss en riktig jävla utskällning och det är aldrig kul när man har huvudvärk och mår riktigt dåligt.

15. Har du hunnit ordna med någon stor sponsor till Loko inför årets säsong?
Haha nä vi hade inte ens ett organisationsnummer när jag blev ordförande, men nu har vi det och jag har några stycken på G men vill inte säga något förrän det är helt klart.

16. Om Loko hade mött Hardeberga 100 gånger under ett halvårs tid, hur många hade Loko vunnit?
Det beror på vilket lag jag spelar i… Spelar jag i Loko så vinner dem samtliga, spelar jag i HBK så vinner dem samtliga, inget av lagen kan hindra mig från att göra mål. Det finns bara en AndyJ!

17. Har du koll på hur många mål och matcher du har gjort i den röda tröjan?
Haha nä, spelade för få matcher och gjorde alldeles för många mål för att jag ska komma ihåg.

18. Vad var anledningen till att du valde HBK istället för SSIF som barn?
Jag började faktiskt spela för SSIF, spelade med dem ett år, innan jag gick till HBK. Alla har vi varit unga och gjort våra misstag. HBK var så mycket bättre och de verkade ha mycket roligare så det var väl anledningen till att det blev HBK till slut.


Andy var självklart på plats under kvalmatchen mot Åhus!

19. Beskriv HBK med tre ord!
Hjärta, Gemenskap och Glädje

20. Vem är den bästa HBK-tränare du haft och varför?
Utan tvekan Arne, han var otroligt duktig på att motivera och få ut det allra bästa från samtliga för att göra laget så bra som möjligt. Han ändrade även vårt spelsätt till det bättre med fler passningar inom laget och bättre rörelse.

21. När debuterade du i A-laget?
Har för mig att jag var 20, hade ett uppehåll efter juniortiden pga Handboll.

22. Beskriv kort varför HBK är Skånes bästa klubb!
HBK är bara bäst helt enkelt;) Fast se upp för Loko de kan gå om snart;)

Vi önskar Andy stort lycka till med ordförandeskapet i Loko och hoppas att det går bra för dem i år. Alla vet ju att det inte var ett misstag att lita på hans kapacitet att driva en klubb framåt, speciellt inte efter att han drivit HBK:s B-lag på egen hand under tre års tid..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0