Veckans Gamla Hardebergare

Nu bjuder bloggen på en av de snällaste och goaste personerna som finns att hitta på detta klot. Han har Hardeberga i sitt hjärta och har alltid haft. Idag är han chefen på kontoret och spelar inte längre, tyvärr för vår del. Mina vänner, jag ger er den kraftfulla, stabila och ödmjuka ANDERS SVENSSON!





1. Du är något av en‚ ”allas favoritperson” som någonsin burit den röda tröjan. Hur kommer det sig och hur känns det?
Nja det vet jag inte. Men det var kul att höra, tack! Jag har spelat i den röda tröjan ända sedan barnsben och alltid varit klubben trogen, både på och utanför fotbollsplanen. Tillsammans med strax över 300 spelade A-lagsmatcher har jag kanske lyckats göra ett litet avtryck i några Hardeberga-hjärtan.

2. För dem som inte vet, vem är Anders Svensson?
Jag är en glad kille på snart 34 jordsnurr … Det är alltid så svårt att försöka sammanfatta sig själv på några rader. Om jag hade haft några stödord för en standardiserad presentation av mig själv hade de varit: Lundabo uppvuxen i Södra Sandby, egenföretagande Art Director, musikälskare, smått pryltokig och tycker att det bästa med helger är långfrukostarna.

3. Hur kom det sig att du valde att skaffa hund OCH, in fact, den coolaste hunden jag sett?
Jag har aldrig varit en hundmänniska men efter att jag träffade en Italiensk vinthund för flera år sedan har tanken på att bli hundägare alltid funnits. Efter tre års passiv betänketid beslöt jag mig för att skaffa en. Raffe, eller Rafaelo som han egentligen heter, är en Italiensk vinthund som ganska precis fyllt ett år. Varför det blev en "italienare"? För att de är vackra, smidiga, snabba som fan, extremt tillgivna, ovanliga och har en kul personlighet. Dessutom passar de mig väldigt bra eftersom de inte gillar att gå ut i dåligt väder. Och så varken luktar de eller fäller, vilket jag inte hade stått ut med. Raffe betyder såklart mycket. Han gör mig glad!


Raffe i mössa från Paul & Smith, Anders i mössa från Peak och glasögon från Synsam!

4. Du arbetar med något du alltid tyckt mycket om, vad är det och vad är det som gör det så bra?
Jepp, jag jobbar som Art Director vilket betyder att jag jobbar med kommunikativa idéer. Dels att hitta på dem och dels att visualisera dem. Många vet inte vad en "AD" gör så det allra lättaste är att säga: jag arbetar med reklam och grafisk formgivning. Det roligaste med mitt jobb är variationen och mina arbetskamrater på Södra Esplanaden. Ena dagen sitter jag bara och tänker och kladdar i ett block. Andra dagar är vi ute och plåtar. En annan dag presenterar jag en ny grafisk profil för en kund och ibland undervisar jag på högskolan i Karlshamn.

5. Du missade inte många hemmamatcher 2010. Kan du kort analysera förra säsongen och hur det kändes för dig att se oss gå upp i Åhus?
Jag försöker gå på så många matcher jag kan! En kort analys: det var länge sedan jag såg ett HBK med så många individuellt skickliga spelare och det syns verkligen att det är ett sammansvetsat gäng (fotbollsklyscha #1) som spelar tillsammans. Det är mycket hjärta i laget och alla jobbar för varandra (fotbollsklyscha #2). Jag tycker att ni i de allra flesta matcherna varit det bästa laget med störst vilja att vinna. Det syntes speciellt i matchen mot Furulund i sista omgången förra året. Satan vad bra ni var! Tyvärr missade jag matchen uppe i Åhus. Men jag hade liveuppdatering från David Henriksson som ringde mig så fort det blivit mål så det kändes näääääästan som att vara där. Matchen hemma såg jag. Det var inte en av de bästa matcherna jag sett men ni tog ändå en stabil seger. Fint med fyran igen!

6. Du var på väg tillbaka i spel för ungefär ett år sedan, vad stoppade dig?
Det stämmer, eller, för tre år sedan, hösten 2008. Jag hade flyttat hem från mina studier i Stockholm och var sugen på att lira boll igen. Jag kom igång ganska bra men sedan kom vintern och vinterupphållet. I samma veva startade jag mitt företag och i kombination med trytande motivation och minusgrader blev det inga fler träningar.

7. Saknar du att spela i HBK?
Minst en gång varje vecka tänker jag på att det vore kul att sticka iväg och träna. Jag saknar det! Till och med försäsongsträningarna.

8. Vem var Anders Svensson som spelare i HBK?
Han som kutade ganska snabbt på kanten hela tiden. Han som ung gjorde mål titt som tätt och han som gammal förhindrade motståndarna från att göra mål, titt som tätt. Jag gav alltid mitt bästa och försökte få alla att trivas i laget.

9. Kan du sätta fingret på hur det är att tillhöra HBK?
Jag har förvisso inget att jämföra med, men ja, det kan jag. Man känner sig hemma i HBK. Gemenskapen är en väldigt stark lagkultur. Jag tror att det är väldigt svårt att inte känna sig hemma i HBK.

10. Beskriv en Hardebergafest med tre ord!
Galet, som faäen! (Sitter på en guldgruva med festbilder från klubbstugan.)


Anders ver hur det går till på en HBK-fest. Det är fantastiskt!

11. Vilka blir nycklarna för HBK säsongen 2011?
Med ett vässat passningsspel och en högre lägstanivå så kommer det bli ett riktigt bra fotbollsår. Hjärtat, kamplusten och viljan finns redan. Och så handlar det förstås mycket om marginaler. Med en storspelande Kehler i målet (som nog är en av de bästa målvakterna jag sett) tillsammans med fokus i avsluten blir det svårt att vinna över er. Om alla höjer sig ett litet snäpp så är jag övertygad om att ni kan vara med och fightas om en kvalplats till trean.

12. Kommer du att vara där och ta massvis med foton som vanligt?
Självklart kommer jag det. Men det där med fotogrejen är nog lite överskattad. Det är min kamera som gör att jag ser bra ut. Oftast blir det mest skit!

13. Kan du berätta om det absolut märkligaste eller sjukaste som hände under din tid i klubben?

Denna fråga har jag funderat på länge. Ska jag välja en vinst, en förlust, ett kval, ett mål, en utvisning eller ett träningsläger? … Nu har jag det!

Vi mötte Hurva IF i en U-lagsmatch en vacker kväll på de gul-svartas grankantade hemmaplan. I halvlek stod det 16-0 till oss och man kan säga att matchen var stängd. I andra halvlek trummade vi på och målen trillade in med några minuters mellanrum. I mitten av halvleken fick vi en straff. Då precis alla i laget utom vår målvakt hade gjort mål fick såklart vår burväktare Tony lägga straffen. Jag vet sedan inte vad som hände. Men om man bara ska minnas EN riktigt dåligt lagd straff man sett i sitt liv, så var det denna. Jag behöver inte ens nämna att det inte blev mål. Skratt och ironiska påhopp haglade över Tony som med ett gigantiskt leende joggade tillbaka till sitt mål. Jag vill minnas att vi till slut vann matchen med 34-0. Tony gjorde inte något mål.

Och såhär när man letar bland minnena vad det lite sjukt att vi i juniorturneringen Brøndby Cup slog ut både Djurgårdens IF och Brøndby IF. Ja, vi vann hela turneringen. Låt vara att det var de båda giganternas B-juniorer. Vi var Hardeberga BK med ett seniorlag i sjuan.

 

14. En funderare. Om du skulle välja en låt som karaktäriserar Hardeberga BK, vilken skulle det vara?

Denna var lätt! ”Du måste köpa dig en Hardeberga-hatt, bara därför att, locka fram ett skratt!” Som backup får det bli någon låt med Meat Loaf. Mest för att Mange och jag brukade skråla dem i duschen efter träningarna tills varmvattnet tog slut.

 


 

 

Precis innan Anders sjöng Meat Loaf inför alla..

 


 

15. Vilket är ditt bästa minne i den rödblå munderingen?

 

Åh, en till sån där svår! Det måste vara någon seger över något hatlag. De segrarna smakar alltid så jäkla gottigt!

 

 

16. Du är med och producerar HBK-NYTT, är du nöjd med det senaste numret?

Det är lite svårt med HBK-Nytt. Ibland har jag jättemycket material att arbeta med och ibland har jag alldeles för lite. Denna gång hade jag jättemycket text så jag fick välja bort flera bilder vilket jag tycker är synd. Jag tycker verkligen om att HBK-Nytt finns. Det är en fin grej och gör klubben levande för alla som får hem tidningen i sin brevlåda.

 

17. Vad tycker du om den nystartade bloggen och skulle du kunna tänka dig att hjälpa till vid behov?

Jag tycker att bloggen är fantastisk och besöker den flera gånger varje dag för att kolla om det gjorts något nytt inlägg. Och visst kan jag tänka mig att hjälpa till. Jag gillar det pretentiösa upplägget och de opretentiösa inläggen. Det är mänskligt, ärligt, varmt och härligt! Precis som i omklädningsrummet efter en träning.

Raffe attackerar. Ser ut som en ung Anders på högerkanten under hans tid i klubben!

 

Vi tackar Anders och hoppas att hans liv som Art Director fortsätter på ett lika proffsigt sätt som titeln låter. Vi hoppas även att han tar tag i sin "en-gång-i-veckan-önskan" att komma och träna så vi får se honom oftare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0