Förra Veckans Hardebergare

Idag har vi Jakob "advokatstekar´n" Ekesbo i bloggen. Han studerar för fullt i Lund och har även flyttat dit precis. Vi längtar efter en inflyttningsfest och vi ser fram emot att se honom vara en viktig del I HBK:s trupp säsongen 2011. Mr. Ekesbo har utvecklats mycket och är en del i den unga genarationen Hardeberga som kommer att ta över ansvaret när di gamle lägger skorna på hyllan. Dessutom är han en genomgó person som inte går att tycka illa om, såvida man inte är motståndare..


1. Du har varit outstanding hittills under vintern, hur känns det enligt dig själv?

Jag skulle inte vilja framställa mig själv som outstanding denna vinter men det har gått bra i de matcher som jag har spelar i år. Framför allt kändes matchen mot "di gule" väldigt bra. Det ska ju sägas att laget i dessa matcher verkligen har presterat och då är det betydligt lättare att göra ett bra jobb själv. Får hoppas att det fortsätter så under säsongen. Men lite rolig personlig statistik så är vi ju faktiskt obesegrade de matcher jag spelat och det är ju dumt att ändra på.

 

2. Du får spela på ganska många positioner, vart vill du helst stoltsera?

Favoritpositionen är nog fortfarande defensiv innermittfältare, man har spelare kring sig hela tiden, får springa mycket och är delaktig framför allt i defensiven men även då och då i offensiven.

 

3. Hur tycker du att det har sett ut för oss under vintern och vad skulle du vilja förbättra?

Jag skulle nog faktiskt vilja säga att den här försäsongen har varit den bästa jag har varit med om, nu missade jag ju förra årets försäsong men jag tycker verkligen att snittet spelare på träningen under vintern och kvalitén har varit mycket hög för att vara vinter. Bådar gott inför seriestarten. Förbättringar lagmässigt anser jag att vi kan vara en aning trögstartade i matcherna, kommer inte alltid igång med spelet första 15 minuterna och det har hänt många gånger i vinter men även förra säsongen att vi hamnat i underläge tidigt i matcherna, samtidigt vänder vi ofta på steken vilket är fantastiskt bra. Personligen vill jag förbättra framför allt mitt passningsspel och första touch.

 

4. Nyss hemkommen från St. Anton och då flyttade du in till Lund direkt. Hur känns det och vad var det sjukaste som hände under veckan i skidbackarna?

Skidresan var underbar, St. Anton är ett ställe att rekommendera och inflyttningen känns även den fantastisk. Vi får se när jag vågar bjuda in vårt festkära lag till en förfest, frågor som finns lägenheten kvar efteråt? kommer jag bli utslängd ur föreningen? osv. poppar snabbt upp i huvudet, men samtidigt måste det ju ges och tas här i livet så det kommer ske inom de närmaste månaderna, kanske efter seriestarten, vem vet...? Åter till St. Anton: Ute i backen hände det inte så sjuka saker, jag lyckades i ett hopp, på ca 10 meter, tappa ena skidan i upphoppet vilket försvårade landningen markant. Även dagen när jag sammanlagt under dagen åkte upp till solstolarna, gick in till lunchrestaurangen, åkte första åket vid 4 tiden då ner till after skin för att sedan avsluta med dagens andra åk runt klockan halv 7 i skymning efter att under dagen konsumerat ca 8 öl. Stabilt värre. Samma kväll utanför backen inledes kvällen utgångstillfälle med 2 stora shots och en öl för att sedan direkt gå tvärs över gatan för att dra den så kallade "nine hole challange" innebärande 9 shots av olika slag, 28 sekunder tog det, ganska blek tid med tanke på rekordet som låg på 13 sek. Men ner gick spriten och tack vare en riktigt ordentlig kvällsmat höll jag mig ståendes resten av kvällen annars hade det nog varit tack och godnatt!

 

5. Någon i truppen brukar ju få nybakade bullar efter pensling. Blev det nå nybakat för dig där nere?

Tyvärr inget nybakat i St. Anton...

 

6. Vem inreder lägenheten och blir det en manlig eller feminin "toosch" (HBK-uttryck) hos dig?

Det är självklart jag som inreder lägenheten till största del, däremot har jag fått hjälp vid IKEA-inköp av min kära vän Julia Rosenqvist vilket slutade med en rad inköp som jag inte gjort om jag gått ensam. Slutsats: Några feminima inslag hittas säkert men till största del manligt!

 

7. Vi alla vet att du hade en tid i Australien, kan du på ett fint sätt berätta det märkligaste som hände där (precis som Henke gjorde i bloggen)!?

Jag kunde inte bestämma mig för en så tar en historia från början av min resa och en kortare från slutet:

 

  • Min första historia är en heldag av en rad sjuka och smått otroliga händelser som verkligen får en att tro att någon sitter uppe i himlen och vill att det ska gå bra för en just den dagen, jag vaknar på mitt kära hostel i Sydney 10 dagar in på min resa, arbetslös och allmänt trött på att söka jobb. Spontant vid mataffären köper jag en tidning och kollar jobbannonserna. Inte mycket att hänga i julgranen men fastnar ändå för en annons med rubriken "no experience required", underbart eller hur? Dock står det inget om vilken typ av jobb det är. Jag ringer numret och får en intervjutid redan samma eftermiddag. Sagt och gjort, in till centrala staden bär det av och hittar efter lite möda kontoret i fråga. Döm av min förvåning när jag upptäcker att det jobbet jag håller på att söka är att bli manlig modell. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men en erfarenhet rikare är man väl. Både jag och kvinnan jag fick pratade med insåg att detta inte var något för mig (vad nu hon menade med det?!) och jag strosade hemåt igen. På väg hem ringer jag Julia, min reskompis, och bestämmer att vi ska bada i en närliggande pool. Jag ska vänta på henne i ett gathörn. Väl ståendes i väl valda gatuhörn inser jag att det är fruktansvärt varmt, dagens temperatur låg runt 40 grader och det kan bli en aning påfrestande ibland (tilläggas kan att ni hemma i Sverige hade ca 55 grader kallare vid samma tidpunkt...). Jag vill således kyla ner mig och väljer, självfallet den mest intressanta och dessutom närmaste butiken med AC, en bentleyaffär. Lite försynt eftersom jag inte tror att en lyxbilsaffär vill ha en lagom ofräsch backpacker som strosar runt i butiken frågar jag om det är okej att jag kollar på bilarna till expediten. Som tur var okej och jag tar mig några härliga minuter att kolla på härligheterna. Förutom den kvinnliga expediten fanns även en man bakom disken och jag går fram och börjar småprata, även kvinnan börjar delta i samtalet och erbjuder mig något att dricka (australienare är alldeles för trevliga för sitt eget bästa). De frågar mig var jag kommer ifrån och om mina planer osv. Efter ca 10 minuter säger mannen ifråga, Chris Crawley, "Jakob, you seems like a good guy, I know the manager of a restaurant, I will give you his number and he will give you a job." Lagom chockad fick jag numret och skulle ringa någon timme senare. Samtalet gick bra, jag fick en intervju samma eftermiddag och fick jobb direkt av den lätt äcklige irländska managern. Det visade sig senare att Chris Crawley ägde byggnaden som restaurangen låg i plus x antal fastigheter runt om i Sydney, han var miljardär. Ibland ska man alltså ha den flyten att verkligen stöta ihop med rätt människor. Som om inte detta var nog för dagens händelser blev även kvällen, delvis, minnesvärd. Att få jobb måste ju firas och var gör man inte det bäst, om inte där man har VIP kort och därav dricker för halva priset. Kvällen inledes med 5 jäger bombs för att sedan fortsättas med runt 10 öl, reserverar mig för eventuell felinformation här. Dock avslutas kvällen med säkerhet av att jag, ensam i baren klockan 3 på natten shottar tequila vilket alltid är ett underbart slut på en klubbkväll. Jag och mina kompisar beger oss därefter hemåt och jag ser fram emot att snällt däcka i sängen för att inte vakna på många timmar... Min kära sömn varar i knappt en timme och jag vaknar av att en lätt desperat Julia skriker mig i örat att det brinner. När det logiska tänkandet är på topp, 4 på morgonen, stupfull och nyvaken tänker jag mest på vilken idiot som väcker mig och att det aldrig brinner när ett brandlarm går, det lärde man sig ju i skolan under brandövningarna även om man alltid hoppas att det skulle brinna. Efter mycket möda får Julia upp mig och ut ur hostlet. Som de flesta av er säkert vet ser jag ju inte så bra när jag inte har linser i, vilket jag inte hade denna morgon. Detta ledde till ett av mina mest förvirrade ögonblick under resan. Jag ställde mig precis utanför dörren till hostel, endast iförd kallsonger och ser väldigt suddiga brandmän springa fram och tillbaka precis framför mig. Det enda jag tänkte på var hur skön sängen hade varit några minuter tidigare och att det självklart är ett falsklarm. Jag fick rätt på den sista punkten, det visade sig att två av killarna som var med under kvällen hade fått för sig att jaga varandra med en brandsläckare och utlöste därmed larmet. Killen som stått för större delen av "sprutandet" fick en härlig bot för detta spektakel, 350 AUD (ca 2500 kronor). Dyrt för honom, minnesvärd dag och kväll för mig!
  • Min andra historia är betydligt kortare och utspelar sig Cairns i norra Australien. Även här under stort inflytande av alkohol väljer jag att urinera precis bredvid den centrala lagunen i denna lilla stad. Knappt halvvägs genom detta avbryts jag av en auktoritär röst. "What the f**k are you doing?". När jag vänder mig om står där två mindre charmiga poliser och ser argt på mig. Jag börjar haspa ur mig ursäkter om att jag inte hittade någon toalett vilket leder till att den ena polisen pekar på en stor toalett skylt knappt 20 meter bort. "Oh I didn't see that sign" får jag ur mig. "No apperently not, and you didn't see that sign either" fortsätter polisen och pekar på en skylt som mer eller mindre är rakt ovanför mig. En stor härlig polisstationsskylt visar det sig vara, vilket jag tyckte var ganska pinsamt. Sensmoral: Kissa aldrig på en polisstation när det finns toaletter i närheten. Men det slutade lyckligt, de bad mig bara att "fuck off" så jag slapp böter. Mina kompisar hade dock fått sig ett gått skratt.

 

8. Vad kommer du bidra med det här året i Div. 4?

Förhoppningsvis mycket hjärta och löpvilja. Ser i vilket fall mycket fram emot den stundande säsongen.

 

9. Du studerar juridik och har ett väldigt högt IQ. Känner du dig för smart i HBK?

Haha bästa frågan måste jag säga. Absolut inte får bli svaret, man kan vara smart på många olika sätt, exempelvis är stollen och pettemar bland de snabbaste på att ge fantastiskt roliga kommentarer som jag känner. Nej bara för att jag är ett läshuvud känner jag mig inte för smart för Hardeberga även om diskussionsnivån inte ligger på samma nivå som i plugget. Vilket måste påpekas är underbart. Kommentaren: "Har hon mustig fitta?" (David Johansson under en uppvärmning vinter 09) kommer inte så ofta upp på Juridicum så det är tur att man får ta del av sådana kommentarer på annat håll.

 

10. Hur länge får vi se dig i den rödblå dräkten?

Eftersom jag kommer vara kvar i Lund i minst 4 år till och eftersom jag är inne på mitt femtonde år i klubben så blir det nog ett tag till. Så länge man håller sig skadefri såklart.

 

11. Vad är det bästa med Hardeberga BK?

Snacket i omklädningsrummet, gemenskapen som alla pratar om men ändå inte kan sätta fingret på vad som gör det så underbart. Att vi kan vara seriösa på planen och spela ordentlig fotboll för att sedan gå in och prestera eftersnack som ligger på en nivå långt under vad som tidigare var känt!

 

12. Om du fick en önskning av mig nu, vad skulle det vara?

Inte att Oskar och Oliver skulle tvätta och diska åt mig i alla fall...

 

13. Hur tror du det går för HBK spelmässigt och placeringsmässigt 2011?

Svårt att säga, jag känner inte alls till lagen vi kommer möta denna säsong. Men spelet har inte försämrat sen förra året och vi visar god form under träningsmatcherna mot division 4 lagen vi möter så en realistisk gissning känns som övre halvan. Slår till med en femte plats bara för att se om jag kan skryta med detta efter säsongen.

 

14. Beskriv en Hardebergafest med tre ord!

Dunken, björnebryg 7,7 % och nakenhet

 

15. Låt oss säga att jag åker fast i en knarkhärva och jag vill ha dig som min försvarsadvokat. Vad skulle du inledningsvis göra och vad är ditt arvode?

Säga till dig att för en gångs skull hålla käft (framför allt i förhörssammanhang)! Arvode får väl bli kompispris 1000 kronor i timmen. Finns det risk för detta?

16. Om Oliver och Ogge skulle göra din tvätt och disk resten av ditt liv, skulle du kunna tänka dig att tatuera in "Jag älskar SSIF.... Skiieeettcchh" mitt på bröstet?

Att låta detta underbara radarpar gå loss på mina kläder och mitt porslin tillsammans låter inte riktigt i mina öron som en fantastisk belöning så får svara nej. Eller snarare "aldrig i livet" med tanke på vad tatueringen säger. Kanske om deras morsor kunde gå in i deras ställe...

 

17. Beskriv Benny Guldfot med tre ord!

Högljud, inspirationsgivande och fullstädigt galen

 

18. Sist men inte minst, vad är ditt bästa minne i HBK-tröjan?

Avgöra Sandbycupen i förlängning hösten 2009 får tas som höjdpunkt!


Vi tackar Jakob och önskar honom lycka till med utbildningen och ungkarlslivet i den nya lägenheten. Vi är alla glada över att ha dig som lagkamrat och hoppas att vi får se dig på planen i flera år framöver!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0