"Att försöka förstå"


Det finns en hel del att skriva om efter tisdagens drabbning mellan Barcelona och mitt kära Arsenal och jag ska försöka lägga fram mina åsikter på ett så opartiskt sätt som möjligt, bare with me om jag glömmer det ibland..

Jag trodde på förhand att Arsenal hade en chans på Nou Camp trots min oro över Songs frånvaro samt Cesc och V.P:s hälsa. Två av dem herrarna skulle visa sig spela en monstruös part i lagets nederlag, den tredje kunde inte ens sitta på bänken. Jag tänker inte försöka förklara matchen, ni alla såg den själv och jag vet att innerst inne segrade fotbollen den här tisdagskvällen. Jag hade på allvar låtit mig luras av att Arsenal skulle våga spela fotboll och komma flygande ut på planen med en aggressivitet och intensitet som vi såg i första mötet. Men än en gång fick alla Arsenalfans bevittna ett genomträngande svek från;
  • Arsene Wenger, som valde att skicka ut sina spelare med en taktik som aldrig håller mot Barcelona (undantag Inter). Han startade med Rosicky och Diaby, två spelare som jag anser inte ens hade platsat i Barcelonas C-lag. Och så vill Wenger skriva nytt kontrakt med Rosicky? Ja jävlar i havet, vad säger man? Wenger visade i tisdags, iallafall enligt mig, att han inte ens tror att hans mannar kan gå ut på Nou Camp och skapa ett enda avslut. Han visade att han inte trodde Arsenal kunde ha ett eget spel, trots att man ses som Barcelonas lillebror. Han visade mångt om mycket att hans tid i Arsenal kan vara förbi!? Och än en gång vill han skylla ifrån sig på domaren (jag kommer till honom, lugna dig) när han själv vet att misstaget låg i hans taktik, hans misstro och hans innersta förståelse över att den elvan han presenterade innan matchen i tisdags inte skulle kunna klara av den kommande uppgiften.
  • Cesc Fabregas, som är klubbens yngsta kapten någonsin och den som ska höja laget när det börjar svika. Han sade innan matchen, -"jag har inga extra känslor för FC Barcelona och det enda jag vill är att vinna med Arsenal ikväll". Det kan jag tro på. Men det måste varit tungt för Arsenalspelare och fans att se Cesc pussa och krama Barcaspelare innan matchen, vägra försvara V.P när han blev attackerad och, fotbollsmässigt, stå för den sämsta matchen jag sett honom spela. Jag satt och längtade tillbaka till Vieiras tid. Att se en kapten bete sig på det viset var en skam. Han ska stötta, han ska vara ambassadör för Arsenal men framförallt ska han vara den som reser sig högst av alla i matcher av den här betydelsen.
  • Robin Van Persie, som bekant blev utvisad efter två gula. Det andra behöver vi inte ens skriva om. Det är ett rån. Ett hån mot fotbollen i sig. Men V.P är V.P. Han kan tända lika lätt som en pervers gubbe gör när han ser att en blusknapp är uooknäppt. Han "måttade" någonting som i media har kallats "slag" mot Alves ansikte. Jag skulle kalla det en smekning på kinden men hans intention var raka motsatsen till en smekning. Bloggare, journalister och andra "tyckare" skriver olika om det andra gula, och självklart säger barcaspelare att det var korrekt. Ja, i så fall borde vi nog radera ordet korrekt och dess betydelse från alla länders ordlistor. Prova med inkorrekt, fel, horribelt, fruktansvärt eller till och med S K I T. Men Robin blev utvisad i ett läge det verkligenverkligenverkligen inte får hända, no excuses.
Statistiken talar för sig själv. "Arsenal were beaten by a far superior team". Stämmer ganska bra det där faktiskt eftersom att man hade noll (NOLL?!) avslut på 94 minuter. Hércules slog Barca med 0-2 på Nou Camp, hur är det ens möjligt? Barca hade 20 avslut och spelade en briljant fotboll trots att man har primadonnor som Alves, Busquets och Villa som ligger ned konstant och spelar apa framflr kamerorna. Men satan i farsans kalsonger vad dem kan spela fotboll. Deras briljans segrade den här kvällen på ett fullsatt Nou Camp. Jag faller under kategorin med Arsenalfans som inte skyller förlusten på domaren. A.W, hans spelare och hans takik har sig själv att skylla för detta debacle. Jag menar, bara att sätta Arshavin på bänken gjorde mig mållös. Jag läste en rolig analys igår - "När Wenger bytte in Bendtner för att försöka åstadkomma något kändes det som om USA skulle gå in och försöka vinna kriget mot Afghanistan och Irak genom att introducera pil och båge".
  • Massimo Busacca - Vi alla vet att Busacca inte är en domare som ska döma på den här nivån. Ändå delar UEFA ut Champions Leagues tuffaste match till den Schweiziska klockbögen Massimo, som för övrigt blev utsedd till matchens lirare, utan att ha rört bollen, av speakern inne på arenan. Han hade bestämt sig innan att han skulle vara dålig och blunda för otaliga saker under matchen. Jag menar, Abidals stryptag? Alves upprepade filmingar? Diabys solklara kapning av Messi? Och så till V.P:s andra gula. Ett beslut som får varje normal människa att försöka förstå. En person som tar ett sådant beslut måste göra ett inside jobb åt FBI eller åtminstone vara hotad till döden av en arg Barcelonasupporter. Det beslutet får mig att vilja ställa så många frågor till UEFA och honom själv att min ena hjärnhalva börjar krypa ut ur örat. Det var hemskt att bevittna men ännu värre, att han bekräftade det faktum att det sannerligen inte finns en enda ok domare i hela fotbollsvärlden och att sporten fotboll lider allra mest av dåliga domare. Som tur är drabbar det alla lika mycket, eller vad tycker Ni?
Jag har läst på forum, nyhetssidor och bloggar sedan i tisdags och försökt smälta alla olika intryck. Många är besvikna på Cesc. Förståeligt - ja! Men han är fortfarande Arsenals bästa och smartaste spelare. Att vända sig mot honom i det här läget vore korkat. Vi fans måste tro på laget i dess framtida utmaningar (FA-cupen och Ligan) och vi måste tro på Wenger. Efter säsongen kan vi vara kritiker och kasta galla över dem som vi tycker förtjänar det. Arsenal förtjänade inte att gå vidare i Champions League, så enkelt är det. Men det finns en hel del att ta hänsyn till i framtiden;
  • Ska Cesc stanna i klubben? Enligt mångas åsikter kring hans 2010/2011 säsong vill dem att han lämnar till sommaren. "No one is bigger than the club", och det är ju faktiskt helt sant. Ska Wenger ta dem 550 miljonerna och värva tre spelare istället. Sanningen är dock att vi inte kan ersätta Cesc. Min åsikt är att hans intelligens och skicklighet blir motarbetat av vissa spelare i klubben. Tre eller fyra spelare av hög klass räcker inte för att Fabregas ska kunna utvecklas och för att han ska kunna känna att klubben kan vinna titlar. Wenger måste värva två eller tre spelare av högre klaa som kan matcha Cesc, Nasri, Jack och V.P: ambitioner.
Är det bye bye Cesc i sommar?
  • Är Arsene Wengers filosofi utagerad i Arsenal. Är mannen med PHD i "fotbollsskap" slut? Det kan mycket väl vara så det är. Personligen avgudar jag Arsene och tror, allt som oftast, på hans grundidé men klubben vinner inga titlar och hans jobb går väl nästan, iaf lite, ut på just det? Det tråkiga i tisdags var att hans filosofi svek eller rättare sagt - han svek sin egen filosofi - grundat i att spela offensiv, attraktiv och intensiv fotboll. Wenger behöver agera till sommaren men tills dess lägger jag 100 % av mitt förtroende i honom. Och nu ska han bli straffad av UEFA för hans kommentarer om Busacca? Två matchers avstänging ryktas det om. Jaha, då var det fram med den diktatoriska eran igen. Vad hände med yttrandefriheten? Varför skulle Sir Alex bli avstängd för det han sade efter Chelseamatchen? Oh my, det är patetiskt. Men sanningen är att Wenger måste sluta skylla ifrån sig. Jag vill höra honom säga att "det här var mitt fel, jag tar på mig skulden". Ungefär som Cesc gjorde i onsdags, dock bara för att se bra ut hos fansen.
  • Almunia var grym när han kom, punkt slut. Bär oss nu till ligaguld som återinförd förstamålvakt. Du vet att när Scheschny kommer tillbaka så är även du tillbaka på bänken.
  • Bendtner kom in och snubblade när han kunde skicka laget vidare. Det var den sämsta mottagningen jag sett av en spelare på högsta Europeiska nivå. Sälj honom och sälj honom snabbt. Gärna till ett paketpris tillsammans med Diaby och Rosicky! Hade dem spelat i Hardeberga hade vi sålt dem för fem kronor stycket under loppisen. Lycklig potentiell köpare - Hasse Gräv. Äntligen skulle dessa spelare få gräva på riktigt istället för att gräva Arsenal ned i skiten.
Vad tycker ni? Ska dansken säljas?
  • Hur lyckades Wenger en gång skapa Världens bästa lag? Hur hittade han spelare som Parlour, Vieira, Henry och Pires? Varför Nöjer han sig med spelare som nyss blev beskrivna i ovanstående punkt?
Till helgen är det FA Cupmöte med Man United, ett lag med katastrofalt dålig form. Fabregas är skadad igen, Song är tveksam. Nu är två titelchanser försvunna men det är två kvar. Låt oss tro att det kan hända, stötta laget i med och motgång samt slå ut United på lördag. Ligan är i Arsenals händer och nu vill jag se en kapten som presterar och visar att han vill vinna. jag vill se V.P nyladdad och motiverad att fortsätta kampen mot ligatiteln. Men snälla, låt mig inte behöva se en artonårig Jack Wilshere behöva bära ett helt Arsenal på sina axlar. Kom i grupp, förlora i grupp, segra i grupp. Slut samman all positiv energi och kasta allt annat väldigt väldigt långt bort.
Glöm det som hänt, det kan sluta lyckligt ändå!
  • En liten notis måste ju faktiskt vara AIK:s drömöppning mot HV71 i Elitserieslutspelet. Ja, jag vet att det är en fotbollsblogg men vilket stöd på läktaren och vilken glöd i spelarna. Den glöden hade jag velat se i Arsenal i tisdags! Framåt AIK, mot SM-Guld kan man drömma. Framåt Arsenal, mot Ligaguld kan vi fantisera. Can they really make this happen? Yes. They CAN!

Kommentarer
Postat av: RVP är en gnällspik

Ja, Fabbe lämnar med största sannolikhet i sommar. Tyvärr för Arsenals del och tråkigt för fotbollen i allmänhet. Det är aldrig bra när en ledarfigur lämnar, den som ska lämna heter Arsene. Denna bittra filosof har gjort sitt i föreningen Arsenal. Jag börjar bli så ruskigt trött på hans gnäll på allt och alla. Skyller oftast ifrån sig. En stor svaghet som ledare. Inse att ni bli utspelade efter noter på Camp Nou. Du förlorar inte din heder för att du erkänner sanningen, snarare tvärtom. Han har lagt grunden och nu är det dags för någon att ta över och föra upp Gunners i den absoluta toppen. Säsongen är inte över, chans på två titlar. Tar han de blir han kvar. Tror de åker ut mot Man U pga att den spelas på drömmarnas teater. Men ligan lever i högsta grad! Good luck Gooners!

2011-03-11 @ 12:52:34
Postat av: Redaktören

Wow, en seriös kommentar. Kul! Försökte lista ut vem det är men det är inte det lättaste, kanske ett Unitedfan?



Iallafall håller jag med dig lite. Han kommer inte lämna oavsett om det blir titlar eller ej. Arsene Wenger kommer få stanna kontraktstiden ut och bestämma själv när han har gjort sitt i klubben. Det är den statusen han har och som han förtjänat.



Jag tror inte Cesc kommer att få lämna heller. Jag tror inte att han vill lämna, även fast det kanske hade varit det bästa för klubben. Jag ser hellre att ledningen ställer ett ultimatum till Wenger att värva högklassiga spelare till sommaren för att göra stjärnorna i Arsenal hoppfulla.

2011-03-11 @ 13:21:28
Postat av: (Jag syftar inte på Cesc)

"No one is bigger than the club", och det är ju faktiskt helt sant.

2011-03-11 @ 23:31:21
Postat av: Redaktören

Vad menar du då?

2011-03-11 @ 23:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0