Veckans Hardebergare


Ikväll svarar en briljant fotbollsspelare på bloggens frågor. Han har också en helgrön uppväxt i Uppåkra och känner Henke Ekström väl. Personen i fråga spelar för närvarande det bästa målvkatsspel han någonsin gjort och blev utsedd till HBK Most Valuable Player 2010. Lugn, harmonisk och alldeles, alldeles underbar - Mikael "natteravn" Kehler!





1. Vem är Mr. Mikael Kehler?
Jag är en 32 årig båtflykting från Danmark som numera har bott det mesta av
mitt liv i Sverige. Är fortfarande dansk medborgare och jobbar i Danmark, så
jag är nog något mitt i mellan dansk och svensk.
Jag är en 32 årig båtflykting från Danmark som numera har bott det mesta av
mitt liv i Sverige. Är fortfarande dansk medborgare och jobbar i Danmark, så
jag är nog något mitt i mellan dansk och svensk.
2. Du har sett ännu hetare ut 2011 om det nu ens är möjligt, hur känns det
själv?
Jo det har känts ok, tycker själv att jag känt mig lite tung och sliten den sista
tiden men i det stora hela så är jag nog rätt nöjd och hoppas självklart att jag
ska göra det ännu bättre än förra året.
3. Hur tycker du det har sett ut för laget under årets försäsong?
Ser bättre och bättre ut för varje match som vi spelar. Vi har onekligen haft
några mindre bra matcher men det är kanske inte så konstigt med tanke på att
vi har spelat mycket matcher samtidigt som vi har haft hårda träningar. Men
jag är otroligt imponerad över den bredden som vi har i truppen. Är nog inte
många lag som har så många duktiga fotbollsspelare som konkurrerar om varje
plats.
Always Number ONE!
4. Kan man anta samma påstående gällande dig som Henke Ekström – Du
har aldrig varit i bättre form än i HBK?
Har nog varit i lika bra form och kunnat prestera lika bra i enskilda matcher,
men i Hardeberga tyckte jag hela säsongen gick väldigt bra. Det hänger nog
samman med att jag aldrig har tyckt att det varit så roligt att lira fotboll som nu
och känner en helt annan motivation.
5. Hur kändes det att få utmärkelsen MVP på 2010 års HBKfest?
Det hade jag inte räknat med. Tyckte där var så många i laget som gjorde en
fantastisk säsong och det är ju svårt att betygssätta sig själv, man är ju alltid
lite självkritisk. Men det var grymt kul att få utmärkelsen och det betyder ju
också att man är uppskattad och har gjort det bra.
6. Tror du att du kan ta hem den i år igen?
Nä, det är inget som jag räknar med. Där finns ju som sagt så många duktiga
spelare i laget och jag är nöjd om vi vinner serien. Det räcker för mig :)
7. Vad är charmen med att tillhöra HBK?
Har bara spelat i klubben i 1 år, men det känns som jag har varit där hela
fotbolls ”karriären”. Tycker det har varit ett fantastiskt mottagande i klubben,
från alla på och utanför planen. Vi har en riktigt bra stämning i truppen och det
är alltid roligt att komma upp och träffa grabbarna, t.o.m. när det är 10 minus
och storm ute.
Kehler domderar sitt eget område!
8.Det är allmänt känt att du har grym ”way with the ladies”, hur kommer
det sig?
Tja, jag har ju sambo så lite grym måste jag ju vara. :)
9. Vad var det sjukaste som hände under din tid i Uppåkra?
Den roligaste tiden i Uppåkra var när jag, Henke, min bror och många av våra
kompisar spelade i laget och det var också då alla roliga händelserna ägde rum.
Men där finns en match som jag nog aldrig glömmer.
Varje år så höll vår kompis en kräftskiva som var berömd i Hjärup, Lund och
byarna runt omkring. Detta året skulle där komma ungefär 130 personer och
han hade t.o.m. en liten scen där bandet skulle spela. Det ända problemet var
att alla i laget (förutom en) skulle på kräftskiva. Men vi kom snabbt överens
om att det inte skulle vara något problem. Vi var ju alla unga, friska och hade
inga problem med att spela bakfulla. Från kvällen minns jag inte mycket men
antagligen var det en riktigt bra fest, för jag och min bror lämnar inte förrän
solen gått upp. Vägen hem leder oss förbi baksidan av idrottsplatsen och då
kan vi se att de andra i laget har anlänt till samlingen. Vi hade helt glömt att
kolla tiden och det visar sig att vi har festat till 9 på morgonen. Vi får helt
enkelt springa hem och ringa vår lagledare och säga att vi har försovit oss,
så han får köra förbi och plocka upp oss. Problemet var ju bara att alla var
fortfarande fulla så ingen kunde köra. Så när han kommer och plockar upp oss
så får jag och en annan (vi var dom yngsta) ligga i bagageluckan hela vägen till
Skurup.
Det var en sorlig flock spelare som gick ut till uppvärmningen den morgonen.
Jag mådde så illa och var så yr att jag aldrig trodde jag skulle kunna genomföra
matchen, min bror kräktes på sidolinjen och en av mina kompisar gjorde ett
upphopp och sprang sedan in i omklädningsrummet. Han råkade bajsa på sig!
När matchen väl började så blev det inte bättre, motståndarna t.o.m. skrattade
åt oss. Jag släppte in 7 mål i första halvlek varav en bakåt pass som rullade
under foten på mig. Jag kunde helt enkelt inte släppa stolpen och bollen (som
knappt hade styrfart) rullade, med knapp styrfart, precis utom räckvidd över
mållinjen.
Jag har aldrig sett vår tränare så vansinnig och han väljer helt enkelt att byta
in sig själv och han var inte precis någon vältränad herre. Skulle gissa att han
peakade fysisk någon gång på 70 talet. Men med hans hjälp lyckades vi spika
igen bakåt och faktiskt peta in 5 mål framåt. Matchen slutade 5-7 och jag
lovade att aldrig spela bakfull igen.
10. Håller du med om att du och Jason Statham är läskigt lika?
Vi använder uppenbarligen samma schampo men han är ju inte lika vältränad
som jag.
Twin from another mother!
11. Hur trivs du med ert nya boende i Malmö och kan man förvänta sig några
små ”Kehlers” springa runt på HBK:s matcher inom några år?
Trivs jätte bra i huset. Så bra att jag inte skulle kunna tänka mig att bo i
lägenhet igen. Har tänkt bjuda hem laget på en liten grill kväll i sommar så alla
kan se mina ”ägor”. Jag har inga planer på några små Kehler just nu… men jag
tror inte det är upp till mig. Men självklart ska mina barn spela i HBK, bara
inte som målvakt. Det är alldeles för svårt och allt för mycket press. Dom ska
vara anfallare :)
12. Nu blev jag nyfiken, vad exakt arbetar du med?
Jag jobbar som ”salgs konsulent” i Danmark för ett tyskt företag som
producerar och säljer elverktyg m.m.
13. Beskriv Benny Guldfot med tre ord!
Engagerad, social och väldigt passionerad
14. För oss är du en ganska mystisk person, har du några saftiga hemligheter
om dig själv som kan läckas?
Jag kan ju inte dela med mig av alla mina hemligheter… Då försvinner
mystiken. :)
15. Vilka är nycklarna för HBK den här säsongen?
Den goda lagandan
Bredden på truppen
Vi har så många spelare som kan kliva fram och bli matchvinnare. Vi är inte
beroende av att en spelare alltid ska avgöra matcherna.
16. Vad blir vår slutliga position i Div.4 2011?
Är alltid svårt att förutspå innan säsongen har startat men jag hoppas ju
självklart på en topp placering. Vilket jag är helt säker på att vi är kapabla till
om vi spelar upp till nivå. Men en realistisk målsättning är väl att hålla sig kvar
i div. 4, det är ju alltid roligare att överträffa målsättningen.
För stark grogg Micke?
17. Träningslägret 2011 stundar, vad har du för tankar kring nästa helg?
Det levde helt klart upp till förväntningarna. Bra träningar, god mat, stora rum,
frågesport och ett par öl på kvällarna.

Tack för din medverkan Kehler. Du är otroligt viktig för vårt lag och härlig att ha i truppen vid sidan av planen. Vi tror du kommer att vara minst lika bra säsongen 2011 och ska hjälpa dig i varje match! Du är Nr.1 och den bästa målvakten Hardeberga har haft på otaliga år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0