Och så lite Torn..


Torns IF spelar för första gången i klubbens historia i division tre. Det orange laget från Stångby är ett riktigt hatlag för HBK och vice versa. Varför vet jag inte riktigt, men så har det varit länge. I år har Torn, som så ofta tidigare, ett mycket bra lag och är enligt oddsen tippade femma i serien i år. Vi får se vad min gode vän Niklas Nilsson har att säga om det!



1. Beskriv 2011 års upplaga av er trupp!
Truppen har helt klart blivit bredare och mer komplett än 2010. Det har
tillkommit några nya spelare som gör att vi kommer ha en jämnare trupp
2011 än tidigare år samtidigt som vi inte har förlorat några spelare som
jag kan komma på. De nya spelarna har även varit bra spridda på de olika
positionerna så jag ser en trupp 2011 som är stark på alla positionerna
och tränarna kommer ha en skön uppgift framför sig att ta ut laget till
seriepremiären.
Truppen har helt klart blivit bredare och mer komplett än 2010. Det har tillkommit några nya spelare som gör att vi kommer ha en jämnare trupp 2011 än tidigare år samtidigt som vi inte har förlorat några spelare som jag kan komma på. De nya spelarna har även varit bra spridda på de olika positionerna så jag ser en trupp 2011 som är stark på alla positionerna och tränarna kommer ha en skön uppgift framför sig att ta ut laget till seriepremiären.
2. Hur har det sett ut hittills under försäsongen (träningsmässigt, 
resultatmässigt, spelarmässigt)?
I och med att jag är nyopererad och inte kan träna än så vet jag inte hur det ser ut på träningarna, dock har jag hört att det ser bra ut och att träningarna har varit välbesökta vilket bådar gott inför säsongen. Lagen vi mött är en blandning av div 2-4 lag vilket jag anser vara en bra blandning. Av de 8 matcher vi spelat har vi vunnit 6 och förlorat 2 och utanför planen har spelet sett bra ut i de flesta matcherna. 15-3 i målskillnad på de 3 senaste matcherna visar på en bra trend inför premiären dessutom. Många spelare ser pigga ut och är med i fighten om en plats i startelvan.
3. Har ni varit på träningsläger och hur var det?
Dessvärre har vi inte varit på något träningsläger och det är lite tråkigt med tanke på de nya spelarna måste komma in rätt i truppen men jag tror inte det är några problem.
4. Analysera förra säsongen kort!
För min egen del skadade jag mig redan innan säsongen ens hade börjat och var borta mer eller mindre hela säsongen förutom 3 korta inhopp innan sommaren. Men laget visade att man har kvalitén att spela i div. 3 och vann div 4 före Veberöd på målskillnad. Laget bjöd stora delar av säsongen på bra fotboll och visade stor vilja att vinna matcherna. Blandar man dessa faktorer
med en gnutta tur så har man hur Torn tog sig till sin bästa placering genom tiderna, detta trots alla de skadorna laget hade (vilket är ganska signifikativt för Torn).


5. Vad har förändrats sedan förra säsongen?
Förutom att laget har fått en annan bredd så är det inte särskilt mycket så har hänt. Jag har fått en känsla utifrån att organisationen kring laget har blivit bättre, det saknades en riktig lagledare förra året och det problemet har man löst i år.
6. Hur går era tankar kring premiären?
Troligtvis som alla andra inför en premiär, ett starkt sug efter att få sätta igång allvaret igen. Skillnaden i år jämfört med tidigare år är att man för första gången spelar i div 3. Tyvärr flyttas premiären från hemmaborgen i Stångby till Klostergårdens konstgräsplan då gräsmattan i Stångby fick mycket stryk under den hårda vintern och inte är spelklar till lördag. Motståndarlaget Malmö City har jag personligen inte mycket koll på. Malmölagen är alltid svåra men jag tror och hoppas att det blir vinst med mersmak i premiären.


7. Vad är er målsättning i trean 2011?
Målsättningen med säsongen 2011 är att hamna på den övre halvan av serien. Det är en rimlig målsättning med tanke på hur försäsongen har sett ut samt vilka kvalitéer laget besitter. Samtidigt är det alltid tufft att gå upp en serie men lyckas vi hålla oss från allt för många skador så är det toppen som gäller.
8. Vilka är favoriter och vilka lag kommer få det tufft?
BW90 och Höör är dem jag tror kommer ligga i toppen efter säsongen. Men ärligt talat så har jag ingen bra koll på de andra lagen i serien. Jag tror att Svedala är ett av lagen som kommer få en tuff säsong efter att ha sett dem i en träningsmatch.
9. Vilket lag blir årets överraskning och vilket lag blir årets besvikelse?
Jag tror att Malmö City kommer bli årets besvikelse, på ren magkänsla. Sen tror jag att Veberöd kommer överaska många och ligga i topp efter säsongen. Dem att alltid svåra att möta och ett riktigt ”kämpa-lag”.
10.Beskriv er klubb med tre ord!
Gemenskap, Kompetens, Välvilja

11.Du är för närvarande knäskadad, får vi se dig på planen 2011?
Nej det kommer ni inte att få göra. Jag opererade korsbandet i början på Mars och man räknar med 7-9 månader innan man är spelklar igen. Även om jag skulle kunna spela de sista matcherna så är det inte värt den chansningen och jag kör hellre några extra månaders rehab för att minimera risken för att slå upp skadan.


12.Vilken position tar du när du är tillbaka?
Efter säsongen 2009 så säger jag på en offensiv position. Jag trivdes bra uppe i plan och gjorde bra ifrån mig.
13.Vad är målet med din fotbollskarriär?
Kortsiktigt är det först och främst att kunna spela fotboll aktivt igen. Långsiktigt är svårt att analysera nu när man inte kommer ha spelat fotboll på 2 år när det är dags för comeback.
14.Hur uppfattar du Hardeberga BK?
Hardeberga är alltid ett lag som är jobbiga att möta och det brukar bli tuffa bataljer mellan Torn och Hardeberga. Jag tror att ni kommer klara er bra i er comeback i 4an. Det är alltid jobbigt att möta er för att laget kämpar till sista sekund och en match är aldrig vunnen förrän domaren blåser. Laget verkar ha en mycket stark sammanhållning vilket är viktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0