Dags för bloggens första riktiga artikel!

Dagens reportage handlar om en god vän till mig. Han respresenterar idag Veberöds AIF, ett lag som HBK alltid haft en bra relation med. Dem är tillbaka i trean efter bara en säsong i fyran. När jag kliver in innanför dörren till huset i Dalby möts jag av en doft av curry då Daniel välkomnar mig med en varm kram och hans mamma med ett handslag. I bakgrunden spelas självklart Guns n´ Roses av lillebror Mattias.

 

 

Vi går nedför trappan till källaren där vi sätter oss och pratar om tiden tillsammans i Lunds BK, drömmar, framtid och så det viktigaste, Veberöds AIF. Daniel Svensson, 23, målvakt från Dalby GIF är ny i föreningen. Han beskriver årets trupp som ung och entusiastisk. -”Vi är fem eller sex nya spelare vilket gör det riktigt intressant. I år har vi en bredare trupp och många i laget har starka band emellan varandra vilket skapar en otrolig sammanhållning”. Veberöd kännetecknar kämpaglöd och genuinitet. Men Daniel är än så länge en outsider i denna starka grupp och vill bara bidra med det han är bäst på. – ”Man får anpassa sig efter gruppen helt enkelt”.

 

 

Som ni kanske förstår redan nu så är Daniel väldigt ödmjuk och lugn av sig. Han är likadan på planen men uppfattas sällan så av sina motståndare. I målet är han som en snabb puma. Otrolig spänst, bra på fötterna och hög pondus. Det har Veberöd fått se en hel del av under försäsongen när man blandat resultat hit och dit. Förlust mot BW90, bottennapp mot MFF u17 men en meriterande vinst mot Div. 2-laget Höllviken. – ”Vi är definitivt ett lag för mitten, kanske mer. Men man vill inte sticka ut hakan för mycket”. Laget åkte på träningsläger till Turkiet för några veckor sedan. Dit kunde inte Daniel följa med p.g.a. en viktig tenta. – ”Jag grät lite inombords måste jag medge. Det var väldigt tråkigt att inte få kunna följa med. Jag har fått höra att dem hade det fantastiskt bra. Härliga träningar och matcher blandat med fest, precis som det ska vara. Det är ett vinnande koncept”.

 

Förra säsongen var ingen dans på rosor för Mr. Svensson. Han gick tillbaka till Dalby och började mot alla odds vara utespelare. Säsongen havererades av flera skador och speltiden blev inte så mycket som han hoppats på. – ”Och så missade jag ju säsongen viktigaste match, Hardeberga BK hemma”. Den matchen kom senare att kallas ”slakten på Dalby IP” efter 1-7 och propagandaspel från HBK:s sida. Efter säsongen kunde Daniel dock lägga till alla positioner på sitt fotbolls-CV. Han användes flitigt på flera platser men kunde dessvärre inte hjälpa Dalby GIF i kampen om att undvika nedflyttning.

 

Idag är han tillbaka i gammal god form och spelar där han hör hemma – som målvakt. Veberöd har velat ha honom sedan tre år tillbaka men då trivdes han bra i Sjöbo IF. I år har klubben ny tränare i Agim från BK Näset. – ”Agim har förändrat mycket. Han har en helt annan syn på fotboll än Ola Severin och det har genomsyrat hela föreningen. Det är kul att komma till träningen och jag är motiverad inför premiären”. Det visar sig dock att VAIF:s målvaktstränare Tomas har dragit på sig handskarna igen och utmanar just nu om startplatsen. Det gör det svårare tycker Daniel. – ”Han är en duktig målvakt men självklart är mitt mål att starta premiären. Annars blir jag riktigt besviken eftersom man har fått en nytändning och tränat hårt i gyttjan så att man ska få stå där när gräset har vuxit fram och doftar gott”.

 

 

Vi kommer så småningom in på ämnet om hur Veberöd är som förening och Daniels tankar om de andra lagen i serien. Han förklarar att allt sköts väldigt organiserat i klubben. – ” Många gör ett jättestort arbete ideellt i Veberöd och man blir extra motiverad av det och känner faktiskt uppskattning bara när man kommer till träningen”. Det är härligt att lyssna på vad Daniel har att säga om sin nya klubb. Det låter sannerligen som en småklubb som tar hand om sina spelare och har lyckats bygga upp en dynamisk grupp. Vi smyger in på hur serien kommer se ut 2011. Daniel tror att Lilla Torg kommer få det riktigt tufft. -”Trelleborgslagen kommer bli svårspelade i år tack vare deras starka trupper. Jag tror även BW90 kan bli farliga om dem får allt att fungera. Men med så många nya spelare och många ”stjärnor” kan det lika väl gå rent åt skogen”.

 

Mer vill han egentligen inte sia om serien 2011 men jag klämmer ur honom lite om Torn och Malmö City också. – ”De sistnämnda kan få det riktigt tufft, man har ju tappat fyra spelare till BK Flagg. Torn kommer vara bra i år igen, om inte bättre. Förhoppningsvis kan vi knipa poäng av dem i år då just det uteblev förra säsongen”.

 

Hur ser då Daniel Svensson på sin framtid inom fotbollen? Han är kluven och säger att hans mål har sjunkit med åren. – ”Hade du frågat mig det här för fem år sedan hade jag sagt att jag minst skulle varit förstamålvakt i Lunds BK idag”. Men han har fått vara realistisk och idag spelar det inte så stor roll vart fotbollen tar honom, så länge han tycker det är roligt att spela. – ”Jag älskar fotboll, men idag finns det viktigare saker i mitt liv”.

 

Vi börjar närma oss slutet av vår härliga pratstund nere i kontoret och efter lite skratt och prat om vår tid tillsammans i Lunds BK kommer vi självfallet in på Hardeberga BK. Jag är nyfiken på vad han har fått för uppfattning om vår klubb. –” Här måste jag vara objektiv eftersom jag känner flera stycken i laget men det jag hört är att ni har en helt fantastisk sammanhållning. Finns ju lite konkurrens mellan byarna. Dalby är ju min och när man var yngre gillade man inte direkt HBK eller SSIF. Tyvärr har lundaklubbarna det tufft för tillfället och man måste få igång processen igen och det är ju en början med HBK och Veberöd. Ni vinner på att ni har så stark sammanhållning och jag tror att ni kommer att vara med i toppen av fyran 2011, helt klart. Sen måste jag ju nämna den evigt jobbiga vinden uppe på Knutsvallen.. Och att jag hört att ni har sjuka fester (skratt)”.

 

Vid det här laget trodde jag att Daniel var färdigpratad och ville gå upp och stilla hungern. Men istället kommer vi in lite på hur de andra lundaklubbarna kommer prestera i år. –” Jag hoppas på en bra säsong för alla Lundaklubbar. Genarp kommer bli farliga i år också. Ja, någon måste ju utmana Lunds BK i toppen och plocka ned dem från tronen. VAIF börjar jaga säsongen 2011! Torna Hällestad är väl inte någon favorit direkt så den sexan tror jag SSIF tar hem. Det är dags för dem att gå upp nu. Hällestad missar kval, det är det sista jag har att säga (skratt)”. Och med det avslutar vi kvällens pratstund. Jag kan inte mer än att önska både Daniel och Veberöds AIF stort lycka till i år. Daniel kommer i alla fall bidra med otroligt mycket i sin nya klubb och dem ska vara glada över att han satt sin signatur på pappret för åtminstone ett år framåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0